Sven De Meyere

Google Freshness Update

Vergeet de Panda update, de komende weken en misschien wel maanden zullen helemaal in het teken staan van de Freshness Update (dan vond ik de Panda Update toch cooler klinken).

Wat is de Google Freshness Update?

Een 2-tal weken terug had de zoekmachine gigant al de hele SEO wereld tegen zich in het harnas gejaagd.  Bij gebruikers die zijn ingelogd met een Google account,  kan je in Google Analytics geen organische zoekwoorden meer zien.

Deze keer is er minder tegenwind, des te meer afwachtendheid. Het gaat dan ook om een aanpassing waar op het eerste zicht wel wat voor te zeggen valt, in positieve zin dan.

De Freshness update (de naam zegt het eigenlijk al zelf) zal er voor zorgen dat nieuwe content vaker hoger in de zoekresultaten zal verschijnen. Best wel logisch: stel dat je zoekt op “beste Android apps”. In dat geval wil je hoogstwaarschijnlijk een lijst met resultaten die vrij recent zijn. Je hebt geen boodschap aan de beste Android apps van 2009.
Tot voor deze update zou je bij een soortgelijke zoekopdracht grotendeels resultaten zien die ooit wel relevant waren voor die zoekterm, maar dat vandaag de dag misschien niet meer zijn.

Volgens Google zou deze nieuwe algoritme update zo’n 35% van alle zoekopdrachten beïnvloeden. Ter vergelijking, dat is het 3-voudige van de vorige Panda Update.

Opportuniteiten

Dankzij deze update komen er ongetwijfeld meer kansen voor de kleinere garnalen in de zwaar competitieve niches.

Gevestigde waarden zullen zich opnieuw (en blijvend) moeten bewijzen om hun topposities te behouden. Websites met minder (link)autoriteit maken iets meer kans dan vroeger om hun nieuwe, kwalitatief hoogwaardige content in de kijker te plaatsen in de zoekresultaten.

Ik hoor de opportunisten onder ons al denken: dit is toch dé uitgelezen kans om gevestigde waarden de loef af te steken? Ook al hebben zijn meer autoriteit, als ik later over hetzelfde onderwerp post, ben ik relevanter voor de gebruiker omdat mijn informatie recenter is. Wel, dat is gedeeltelijk waar, maar niet helemaal… Meer daarover bij het hoofdstuk misvattingen.

In de praktijk

Neem nu dat artikel over de beste Android App. Voor deze update zou je om de paar maand een nieuw artikel lanceren, telkens op een andere URL.

  • http://www.site.be/beste-android-apps-part-1
  • http://www.site.be/beste-android-apps-part-2
  • http://www.site.be/beste-android-apps-part-3

Maar met de recente wijziging in het achterhoofd is het nu misschien wel beter om te gaan voor 1 permanente URL:

  • http://www.site.be/beste-android-apps

Op deze URL kan je dan bij elke update je nieuwe content toevoegen. Je behoudt de opgebouwde linkwaarde + krijgt opnieuw het “Freshness voordeel”. Om het geheel overzichtelijk te houden, kan je de “oude content” die op de pagina stond, verplaatsen naar een archiefpagina. Het zou namelijk zonde zijn om je werk verloren te laten gaan (en het kan maar extra longtail bezoekers opleveren).

Misvattingen

Volg even mee… Deze update zal uiteraard vooral een impact hebben op nieuwswaardige content. En wat is er eigen aan nieuws? Juist, het is net gebeurd, wat impliceert dat er voordien dan ook niet kon op gezocht worden (no shit, Sherlock).

Cijfers van Google leren ons dat zo’n 20% van alle zoekopdrachten, nog nooit eerder zijn uitgevoerd. Laat ons er van uitgaan dat zo goed als alle “nieuwe” zoekopdrachten (die 20% dus) beïnvloed worden. Dan rest er nog ongeveer 15% van de huidige, reeds bestaande zoekopdrachten waar er verandering merkbaar zou kunnen zijn.

Het gaat echter ook nog steeds om een kwestie van geïndexeerd worden en je nieuwe content gevonden laten worden door Google. En wat is nu een enorm voordeel om snel geïndexeerd te geraken met nieuwe content? Inderdaad, (link)autoriteit!  De huidige toppers in de zwaardere sectoren hebben sowieso veruit de meeste backlinks en hun nieuwe content zal nog steeds als eerste worden gevonden.

Het is zeker ook niet zo dat je sowieso hoger scoort omdat je “recentere content” hebt. Zoals hierboven al aangehaald, linkwaarde en on-page factoren blijven nog steeds een belangrijk gegeven. De factoren zijn hetzelfde gebleven, al is de verhouding ervan wel gewijzigd, waardoor “freshness” meer gewicht krijgt.

Conclusie

De redenering bij het hoofdstuk “Misvattingen” verklaart voor een groot stuk waarom we de eerste dagen geen opzienbarende veranderingen moeten verwachten in de zoekresultaten en in de rankings die je bijhoudt voor jezelf of je klanten.

Heeft deze update dan geen noemenswaardige impact? Zeker wel, maar zoals ik al zei, vooral voor nieuwe content.

Het wordt nog belangrijker om goed na te denken over een solide content strategie. Tegelijkertijd is ook het ideale moment om eens goed stil te staan bij je URL structuur. Laat deze toe om op een verstandige manier om te gaan met nieuwe content, of moet je telkens weer allerhande  kunstgrepen gaan toepassen om de algoritme updates bij te benen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening, deel ze zeker en vast in de comments!

Category: SEO tips

3 Responses to Google Freshness Update

  1. Dries

    Mijn evil twin zegt nu… doe een test met de datum van de url (zie wordpress). Mijn goeie kant zegt dan weer… haal de datums uit je url

  2. Verbaast me niets van die evil twin… :-)

    Uit deze comment op SEOmoz leid ik een stukje af dat Google blijkbaar eerder de cache datum neemt dan de datum uit de content/url.

    Minder kans op misbruik/blackhat, maar ook wel grotere foutenmarge voor de 99% die het wel correct meent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>