Sven De Meyere

Local SEO is dood, leve Local SEO!

Toch even schrikken.. Kom je ‘s morgens (te laat, bedankt koning winter) toe op je werk, is het eerste wat je te horen krijgt van je collega “er is stront aan de knikker”…

Meteen staat het angstzweet op m’n voorhoofd. Heeft klant X opnieuw zomaar pagina’s offline gehaald, of heb ik die Adwords campagne van klant Y per ongeluk getarget op Belarus in plaats van BelgiĆ«? Deze en nog zo’n 23 andere dramatische en minder dramatische hypotheses dwarrelden op.

De opluchting was dan ook groot toen m’n collega Wouter wist te vertellen dat het over de laatste Google local / Google maps update ging. Zijn mening daarover lees je trouwens hier. Terwijl zijn opinie eerder gaat over de invloed op rapportage van rankings en of die al dan niet achterhaald zijn, wil ik het hier iets meer hebben over de invloed van deze nieuwe update op zichzelf.

What’s it all about?

Tot enkele dagen terug was het zo dat je bij het ingeven van een “lokale zoekopdracht”. (denk bijvoorbeeld aan “hotel gent”) een goede kans had dat er bovenaan als eerste zoekresultaat een Google places kaartje stond, met daarnaast een overzicht van de 3, 7 of 10 vermeldingen op dat kaartje. Onder dat kaartje vond je dan de normale, oude getrouwe zoekresultaten terug. Met andere woorden, je Google places vermelding stond eigenlijk volledig los van je gewone, organische zoekresultaat. Het waren dus technisch gezien 2 aparte middelen om bezoekers binnen te halen.

Wel, dat is nu dus wel even anders. Sinds kort heeft Google beslist om beide vermeldingen (dus organisch + local listing) samen te voegen tot 1 blended resultaat. Het google maps/local kaartje verhuist naar de rechterkant, net boven de Adwords resultaten op positie 4 en lager. Bovendien scrollt het ook mee naar beneden, waardoor het letterlijk over de Adwords advertenties komt te staan die dus niet meer zichtbaar zijn. Wees dus waakzaam voor de CTR van je advertenties op lokale zoekopdrachten.

Google local seo

Waarom deze vernieuwing? De reden hoeft niet ver gezocht te worden, denk maar even mee…

Door deze aanpassing wordt de visibiliteit van je Adwords advertentie natuurlijk een stuk kleiner, tenzij op de 3 topposities. Met andere woorden, je zal hoger moeten gaan bieden om hetzelfde aantal kliks te genereren. Gevolg hiervan is natuurlijk dat de CPC (Cost Per Click) voor positie 1-2-3 de hoogte zullen in schieten. De grote winnaar is dus Google zelf, dat z’n inkomsten uit Adwords opnieuw ziet toenemen op deze manier. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Google Boost.

Maar ik hoor menig online marketeer al denken, zijn er ook directe gevolgen voor mijn SEO rankings? Blijkbaar wel, blijkt uit eerste ervaringen.

Zelf had ik enkele maanden geleden al vreemde zaken opgemerkt. Zo kreeg de organische positie van een zoekwoordclusters plots een boost van 30 posities, na het toevoegen van dat zoekwoord in de titel van de (toen nog) Google Maps vermelding. Toen niet te lang bij stilgestaan, maar dat is uiteraard wel blijven hangen.

Nu blijkt dat door het samenvoegen van Google Places vermeldingen en de organische resultaten, deze laatste soms wel wat door elkaar geschud zijn. Zelf heb ik voor sommige zoekwoorden in elk geval al zoiets vastgesteld en uitgebreidere research bevestigt eigenlijk dit gevoel.

Kort samengevat de voorlopige vaststellingen:
- Sterk geoptimaliseerde SEO pagina + Sterke Google Places vermelding == Stijging op organische positie
- Minder goed geoptimaliseerde SEO pagina + Sterke Google Places vermelding == soms grote stijging op organische positie
- Sterk geoptimaliseerde SEO pagina + zwakke Google Places vermelding == daling op organische positie
- In tegenstelling tot voordien, is het nu praktisch onmogelijk om te scoren met een Google Places vermelding, zonder website eraan gekoppeld. Jammer voor de lokale zelfstandige die nog geen website heeft. (ja, ze bestaan nog)

Wat staan ons nu te doen? Collega Robin en ikzelf hebben via een presentatie in augustus reeds aangebracht dat Local SEO steeds belangrijker ging worden. Meer belang gaan hechten aan het optimaliseren van je Google Places account is dus de boodschap. Hoe je dat precies kan gaan doen leg ik wel eens uit in een volgende blogpost. Dit is voorlopig al genoeg zware kost.

Hopelijk tot dan!

Category: SEO tips

One Response to Local SEO is dood, leve Local SEO!

  1. Pingback: Positie rapportages krijgen de laatste doodsteek | Wouter Schikhof

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>