Sven De Meyere

Social media buttons en site speed: kiezen of delen?

Het is een bekend fenomeen: je voegt enkele social media sharing buttons toe en ziet meteen de laadtijd van je pagina’s de hoogte in schieten.

Ik mocht het onlangs zelf aan den lijve ondervinden bij Bruisend Gent. Die website draait op m’n eigen in Nederland gehoste dedicated server en had zonder social buttons een prima gemiddelde laadtijd.

Nu, als je kwalitatieve content hebt en wil inzetten op social media, dan is het toevoegen van social media sharing functionaliteit een logische volgende stap. Tenminste, als je er mee kan leven dat de laadtijden van je pagina’s vaak meer dan verdubbelen.

Hieronder enkele eigen ervaringen van meerdere projecten waar telkens gelijkaardige resultaten naar voor kwamen.

Twitter

De (nieuwe) Tweetbutton van Twitter valt al bij al nog mee. Deze heeft niet zo’n grote impact op de laadtijd en rendert vrij snel. De beste van de 3 als het puur op laadtijd aankomt, al is er nog ruimte voor verbetering.

Facebook

De Facebook Like button wordt al een ander verhaal. Het toevoegen hiervan brengt al meteen een direct merkbare vertraging met zich mee. Het wordt al helemaal te gek als je ook nog een Facebook Like Box op je pagina wil. Dat ingenieuze idee kan je maar beter meteen laten varen. Los van de tergend trage laadtijd, zorgt deze ook nog eens voor onnodig veel geheugengebruik van je browser. Bij mij persoonlijk betekende het verwijderen van de Like Box zo’n 3-4 seconden sneller ladende pagina’s.

Google +1 button

En dan de meest ironische van allemaal: de Google +1 button. Waarom ironisch? Traag ladende pagina’s op je website kunnen je een lagere positie in Google bezorgen. En laat de Google +1 button nu net de traagst ladende van de 3 aangehaalde voorbeelden zijn (los van de Like Box, die buiten die rijtje valt).
Bekijk onderstaande screenshot uit Firebug. 1,5 seconden enkele en alleen voor het laden van de +1 button. Dat is bijna evenveel als de rest van de pagina inclusief afbeeldingen.

Laadtijd Google +1 button

Los van het (volgens mij nog minieme) belang van site speed voor SEO doeleinden, kan je het gewoon niet maken om je bezoekers een site voor te schotelen waar elke pagina 6 seconden moet laden. Als je jezelf al ergert aan de laadtijden bij het toevoegen van content aan je eigen website, wat voor gebruikerservaring schotel je je bezoekers dan voor?

Moraal van het verhaal

Twitter, maar vooral Facebook moeten dringend hun social sharing functionaliteit onder de loep nemen en de performantie ervan duchtig verbeteren.
En Google: practice what you preach! Hele verhaaltjes opdissen over een sneller internet, betere gebruikservaring en zelfs voorstellen om je website te hosten, om er dan vervolgens zelf gigantisch in tekort te schieten.

Wat jezelf betreft: maak zorgvuldig de afweging. Liever een site die laadt aan lichtsnelheid maar zonder de officiële en makkelijk herkenbare social sharing buttons of een tragere website die meer kansen biedt om je content te laten verspreiden.

Ikzelf koos voor de gulden middenweg. De Facebook Like Box en Twitter Followbutton werden vervangen door een statische imagebutton die doorlinkt naar beide respectievelijke accounts. De Like, Tweet en +1 button bleven wel behouden. Na enkele weken evalueer ik dan verder in hoeverre er gebruik gemaakt wordt van elk van deze opties. Blijkt bijvoorbeeld dat de +1 buttons nauwelijks gebruikt wordt, vliegt deze er onherroepelijk uit. Eat that Google!

PS: onlangs dook er wel een uitgebreide post op over hoe je zelf enkele tweaks kan doen tijdens de implementatie. Deze vereisen echter een meer dan basiskennis van javascript en zijn dus niet voor iedereen weggelegd.

Category: SEO tips

7 Responses to Social media buttons en site speed: kiezen of delen?

  1. Zou het dan niet beter zijn om alle buttons zoveel mogelijk via API’s (waar mogelijk) te integreren, ipv zuivere javascript copy-paste?

  2. Dries

    Beste manier? Voorzie zelf een CSS sprite met de knopjes, leg de linken en voorzie per ‘knop’ zelf de link waarmee er gepost wordt. Perfect uitvoerbaar. Vergt alleen wat werk.

  3. @Dries: dan verlies je toch een stuk functionaliteit, nee? Ik denk bijvoorbeeld niet dat het mogelijk is om een +1 te geven via een hardcoded link met parameters?

    @Koen: Het is inderdaad een momentopname. Het kan perfect (en laat ons hopen dat het zo is) dat binnen enkele weken de performantie van de +1 buttons er op is vooruitgegaan.

    @Bart: klopt, al is die oplossing minder handig voor iemand die pakweg zelf geen programmeerkennis heeft. En ik denk dat dat nu net de grootste doelgroep is van deze eenvoudig te implementeren buttons. Dat betekent dan ook weer extra implementatiekosten, terwijl dat imho niet nodig zou mogen zijn. Twitter, Facebook en vooral Google hebben een bepaalde verantwoordelijkheid als het gaat om correct en snel laten functioneren van hun aangeboden platformen.

    In het algemeen: een AddThis button is denk ik het snelste wat er te vinden is en qua functionaliteit wel OK is. Alleen jammer dat je een stuk de branding/herkenbaarheid van de vertrouwde buttons mist.

  4. Je hebt hier natuurlijk wel een punt mee. Erg vervelend als je bezoekers zo langer moeten wachten dan gebruikelijk is. Zolang het irritatiepunt niet bereikt is kom je er nog mee weg. Dus die afweging zal men altijd moeten maken. Uiteraard zijn de buttons erg nuttig en de +1 functie van Google ook goed voor de zichtbaarheid van je site op de zoekresultaten. Hopelijk gaan deze giganten ook gauw inzien dat webmasters niet helemaal content zijn met de trage laadtijden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>