Sven De Meyere

Versmelting van online en offline

In deze post wil ik samen met jullie even stilstaan in hoeverre onze online en offline activiteiten in elkaar overvloeien en hoe dit in de loop der tijden is geëvolueerd. Naar mijn heel bescheiden mening hebben hierin 4 grote verschuivingen plaatsgevonden… Volg maar even mee!

Voorbereidende Shift 1

In den beginne..waren er de nerds. Of nee, laten we ze misschien de innovators noemen. Je moet zo nu een dan eens een moeilijker woord gebruiken, toch?
Toen het internet in z’n peuterjaren zat, waren internetgebruikers eerder de uitzondering dan de regel. Hell, er waren zelfs meer gezinnen zonder computer, dan met. Om het maar niet te hebben over tablets, die kwamen in die tijd nog niet eens voor in de afleveringen van Star Trek.

Maar goed, we dwalen af, de innovators dus. Je kent ze vast nog wel: die vieze, bleke, enge mannetjes die gepest werden op school, geen vriendjes hadden en met de rolluiken dicht in een donker hoekje op hun toetsenbord zaten te tokkelen. Onder het motto “on the internet, nobody knows you’re a fool”, stortten ze zich volledig op dat nieuwe speeltje: het internet..
Voorbereidende Shift 1 -> van offline naar eerste stapjes online.

Shift 2

En met de globale doorbraak van het internet, schoten ook de eerste chatrooms als paddestoelen uit de grond. Wat moet dat een opluchting geweest zijn, als “offline nobody” met een schone lei kunnen starten. Iedereen gelijke kansen om uit te groeien tot een ware internetheld! Via IRC en aanverwanten werden al gauw de eerste virtuele vriendschappen gesloten. In contact komen met andere chatters met dezelfde opvattingen, hobby’s of grammaticale eigenaardigheden, het kon perfect vanaf dan. En zo stilletjesaan gebeurde het wel eens dat die virtuele vriendschappen uitgroeiden tot een échte ontmoeting. Sommige van die ontmoetingen lagen aan de oorsprong van wat nu enkele van de grootste bedrijven ter wereld zijn. (Andere lagen dan weer aan de oorsprong van enkele bizarre krantenkoppen of newsitems, maar dat even terzijde.)

See what happened here?
Shift 2 -> van online kennismaking naar offline verderzetting.

Shift 3

Na shift 2 volgt logischerwijs… jawel, Shift 3!
We fastforwarden een vijftiental jaar naar de prille opkomst van sociale netwerksites. Voorbeelden genoeg… Specifiek voor de Belgische markt: Redbox (en later Netlog), Facebook, Twitter, Linkedin, enz..
Wat gebeurt er? Een verre kennis of vriend wordt lid van één van de hiervoor genoemde platformen en is er laaiend enthousiast over. Hij/zij heeft een platform ontdekt waar je zowaar gratis foto’s kan uploaden, video’s delen, elkaar berichten sturen (of nog beter: privé berichten…) en kan deelnemen aan discussies rond bepaalde topics. Je bent helemaal overtuigd van z’n promotalk en besluit om het ook een kans te geven.
Met andere woorden: er onstaat de behoefte om ook online omringd te zijn door onze “echte” vrienden. We spenderen steeds meer tijd online en willen ook daar in contact blijven met onze peers.

Als we nog enkele jaren verder kijken, zet die trend zich nog verder door met de definitieve doorbraak van de location based services zoals Foursquare en Gowalla. Het internet weet ondertussen al wie onze vrienden zijn, maar nu delen we ook maar al te graag waar en wanneer we samen met die vrienden zijn, door middel van checkins. Fuck yeah, het levert ons zelfs extra punten op als we samen inchecken, dus why not! Gamification in volle actie…

Alles en iedereen uit ons échte leven, willen we ook vertegenwoordigd zien in onze online levensloop.

Bedrijven spelen hierop in door ook vanaf nu ook online aanwezigheid echt serieus te gaan nemen en als volwaardige tak van hun bedrijf en marketing te gaan zien. De marketingbudgetten verschuiven nu eenmaal naar waar de consument verschuift. En in dit geval was dat online. Online campagnes dienen ter ondersteuning van offline campagnes.

Voor mij was dit:
Shift 3 -> push & pull van offline netwerk naar online netwerk.

Shift 4

Maar uhm.. wat is dan shift 4 hoor ik je denken? Van online naar offline hebben we gehad en idem ditto in omgekeerde richting. Terechte opmerking, maar volgens mij zijn we nu volop aan een nieuwe shift bezig. En dan niet echt een verschuiving, maar een merge. Internet is een deel steeds groter deel geworden van ons leven en dat weerspiegelt zich ook in de manier waarop bedrijven er nu mee omgaan in hun marketing inspanningen.

Zo zijn er enkele belangrijke factoren die gewijzigd zijn:

Factor 1:
Waar bij de eerste echte shift enkel de zogenaamde innovators betrokken waren, kunnen we bij deze shift de volledige late majority voor de kar spannen. Ondertussen heeft zowat elke actieve Belg thuis internettoegang en zelfs mobiel internet is al vrij toegankelijk geworden.

Factor 2:
De allereerste echte shift heeft vooral plaatsgevonden bij de particulieren en op heel vrijblijvende basis. Er was niet echt een urgency, buiten persoonlijke interesse en entertainment.
Wat we vandaag de dag merken is dat bij de 4de verschuiving, het meer de bedrijven en organisaties zijn die de evolutie in gang zetten. Of occasioneel wel een individu, maar dan eerder vanuit professioneel oogpunt.

Wat is er momenteel volop aan het gebeuren? Bedrijven willen zich op een unieke manier gaan positioneren door de online band met hun partner/consument terug offline te gaan belonen of promoten. “Iedereen” is al online en actief via Social Media, dus we hebben iets anders nodig. Offline campagnes dienen nu opnieuw ter ondersteuning van online campagnes!

Enkele voorbeelden:

  • Vakantieparken geven gratis verblijven weg in leegstaande vakantiehuisjes, in ruil voor blogposts van influental bloggers. Idem voor andere incentives (testritten, welness behandelingen, enz…)
  • Er worden gratis producten weggeven, in ruil voor een online review.
  • Affiches in het straatbeeld met bijhorende QR code die je doorverwijst naar een specifieke campagnewebsite.
  • Pretparken en hotels sporen hun bezoekers aan om hun foto’s en video’s zoveel mogelijk online te verspreiden.
  • De Coolblue webshops verloten elke maand een waardebon van €50 tussen iedereen die een productreview heeft geschreven. (ok, webshop is online, maar je snapt het principe).
  • HTC liet duizenden kleine Android robots achter in 3 Belgische stations, ter ondersteuning van hun online product launch campagnes.
  • Beginnende artiesten die hun albums enkel digitaal (kunnen) verkopen via platformen als beatport.
  • Flashmobs / Subtlemobs: die georganiseerd worden door een bedrijf om zo de online media te halen.
  • Ludieke bedrijfsfilmpjes die worden opgenomen met als doel die zoveel mogelijk viraal verspreid zien te krijgen via de video en social media platformen.
  • Linkbait: via offline activiteiten de aandacht trekken van de online media om zo krachtige backlinks te verzamelen en op termijn meer leads/sales te genereren.

 

Of ook enkel voor personal branding:

  • Twunches: je twitter followers een boost geven door deel te nemen aan zogenaamde Twunches.
  • Barcamps: ook meestal online geeks die zichzelf en hun expertise offline promoten om erna online meer business of personal branding te genereren.

 

Your opinion?

Wat is jullie visie op bovenstaande opinie rond online versus offline? Akkoord met de opgesomde evoluties of te ver gezocht? Zijn er andere trends die jullie opmerken? Laat het weten in de comments!

Vooral het eerste stuk van deze post is uiteraard ietwat uitvergroot en doorspekt met de nodige clichés en beeldspraak, but you get the point, right? Right?

Category: Varia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>